zondag 6 maart 2011

Online landschap en architectuur

50 jaar geleden bestond het nog helemaal niet. Nu is het niet meer weg te denken. We wandelen er allemaal zoveel komma zoveel uur per dag. Het raakt alle gebieden van ons leven, van heel zakelijk tot heel privé. Er was altijd al de "gewone" realiteit van eten, drinken, slapen, beschutting, werk en gezelschap. Daar volstrekt mee verweven is binnen enkele decennia een explosief evoluerend online landschap ontstaan.

De exponentiële groei ontstaat vanuit allerlei technische aspecten: hardware, rekenkracht, aantal Internet-aansluitingen, mobiele groei, prijs/kwaliteit, software, apps, mashups, etc., maar uiteindelijk natuurlijk vooral door de gebruikers, mensen die het belang en mogelijkheden inzien, enthousiast omarmen, en soms mede ontwikkelen.

Wij weten dat het snel gaat, maar het gaat zelfs sneller dan wij ons realiseren. Dit merkte ik door een grappig onderzoekje, namelijk mensen om mij heen vragen wanneer het eerste filmpje op Youtube is geplaatst en het eerste berichtje op Twitter. Verbluffende uitslag: men schat dit ruim twee keer te lang in.

De termen "Cyberspace" en "Digitale Snelweg", ooit hip, komen nu ouderwets en inadequaat over. Ze dekken de lading niet meer, houden geen rekening met de indertijd onvoorziene ontwikkeling: Internet is sociaal en persoonlijk geworden. Was je vroeger een hele pief met een website, inmiddels gaat het veel meer om webpresence, relaties, dialoog, het gesprek, de menselijke maat. Klanten blijken mensen te zijn. Wij ontmoeten elkaar in een landschap vol gebouwen. Hopelijk bruikbare beeldspraak.

Online activiteit en relaties zijn zowel voor persoon als bedrijf niet meer weg te denken. Wat en hoe communiceer je via welk medium? Wat deel je via website, nieuwsbrief, Twitter, LinkedIn, Yammer, Facebook, Hyves, Slideshare, Prezi, Youtube, etc.? Waar reageer je wel op, waarop niet? Wanneer kies je voor een open of gesloten groep? Wanneer voor een direct message? Wanneer telefoon? Wanneer SMS? Wanneer is  een email handiger? En wel of niet (B)CC?  En hoe verhoudt zich dit met je "gewone" leven?

Zowel bedrijven als personen zijn hier elke dag mee bezig. Dit wel, dit niet, dit hier, dit daar, dit zus, dit zo. Fascinerend. Wij zijn het met z'n allen aan het uitvinden. De ontwikkelingen gaan te snel om in opleidingen bij te kunnen houden. Wie afstudeert loopt al weer hopeloos achter. De praktijk is ons laboratorium en leermeester geworden, creativiteit een steeds belangrijker factor. Om over het merkwaardige begrip singulariteit nog maar niet te spreken.

Een aspect dat mij momenteel belangrijk lijkt is kruisverwijzing, het onderling verwijzen vanuit de verschillende platforms. Overtuigd van het belang hiervan ben ik daar ook over na gaan denken voor mijn persoonlijke online architectuur. Deze ziet er nu zo uit:

Sobere, minimale vormgeving, waar mogelijk aan elkaar aangepast. Website, Blog en Twitter hetzelfde kleurenschema en lettertype. Dit is de huidige (flexibele, dynamische) situatie. Over een paar jaar zal het er vast anders uit zien.

Eerste filmpje Youtube

Eerste bericht Twitter

BBC Documentaire: The Computer Programme 1982 (4 uur)

Singulariteit

1 opmerking:

  1. Mooie post Martin, het mooie is inderdaad dat met alle verschillende media iedereen zijn of haar landschap kan inrichten zoals hij of zij dat wil. Dat gebeurt bewust en onbewust.

    Je plaatje doet me denken aan een atoom, bouwsteen van alles om ons heen.

    BeantwoordenVerwijderen